Zelfacceptatie

He lieve Cookie,

Daar ben je weer!

Hier zoals beloofd een toptip als je even in de koektrommel zit of jezelf aan het afbrokkelen bent.
Talking about SELF-acceptance😁

– Ga lekker even ergens rustig zitten als dat kan.
(Kan dat niet probeer dan zo rustig mogelijk te zijn en zet je beide voeten stevig op de grond).

– Haal een paar keer diep adem. In door je neus. 4 tellen inhouden. 4 tellen uit door je mond: FFFF.
Herhaal dit een keer of 4.

– Zeg hardop (of in je hoofd als je in de wachtruimte van de tandarts zit) wat je NU niet accepteert van jezelf.

_ Bijvoorbeeld ‘Ik vind mezelf echt niet leuk’. Of ‘Ik kan gewoon echt niet koken’. Of ‘Ik heb het weer fout gedaan met die formulieren’. ‘Ik heb nog steeds niet opgeruimd’.

– Adem nu weer even een paar keer in- en uit en laat deze gedachte over jezelf voorbijkomen.

– Benoem nu hardop iets wat je heel erg goed van jezelf vind. Waar je supertrots op bent.
Kun je niets bedenken? Kijk dan even naar je handen en voel hoe fijn het is dat zij al die dingen voor jou doen en deden in je leven. Bedenk wat voor mooie dingen je met jouw handen hebt gedaan.
Of bedenk wat je hebt gedaan voor iemand. Welke hulp je hebt geboden. Of waar je wel al iets hebt afgerond waar je tegenop zag in het verleden.

– Glimlach.

Zie nu deze gebeurtenis voor je en voel helemaal hoe fijn en blij je je voelde toen je het deed of gedaan had.

– Glimlach nog een keer en voel in je lichaam hoe blij je word als je hier aan denkt.

– Zeg ‘Goed gedaan lieve…( je naam), ik ben supertrots op jou!’.

– Het is even wennen en je zult het mogen blijven beoefenen. Iedere keer weer als je jezelf afkraakt. Eh kruimelt😊.


– De negatieve dingen die je over jezelf zegt zijn zo ook in je systeem gekomen. Dus het kan even duren voor het omgevormd is en jij jouzelf volledig accepteert.

Veel plezier met YOU!