Het is niet wat je denkt.

Ken je dat?

Dat je denkt iets te zien maar het is toch iets anders?

Ik wel;-) Ik maakte er jaren geleden deze tekening over.

Je gedachten kunnen behoorlijk met je aan de haal gaan. De mijne in ieder geval wel. Ik weet dat ik een neiging heb om te OVERdenken. Creatieve geest hé. Allerlei scenario’s in mijn hoofd die uiteindelijk helemaal niet uitkomen!

Dan blijkt dat de ander ineens toch gewoon normaal doet, of heel anders reageert dan ik bedacht had.

De laatste jaren echter ben ik me steeds bewuster van mijn gedachten en vooral hoe ik ze kan sturen. Of liever: laten komen en gaan.

Zonder dat ik me er druk over maak of ze kloppen of niet.

Ik wil je hierbij graag wat tips geven over hoe ik dat enorme drukke hoofd van mij (steeds vaker) rustig krijg, misschien heb jij er ook wat aan:

  • Het is wel van belang dat je je bewust bent dat je teveel aan het denken bent!
  • Meestal merk je het pas na een tijdje op, als je alweer in de negatieve spiraal zit
  • ALS ik het opmerk van mezelf dat ik in de negativiteit beland ben dan zeg ik dus letterlijk STOP tegen mezelf
  • Hardop of in mijn gedachten;-)
  • Ik ga me bewust richten op een andere positieve gedachte: bijvoorbeeld een mooi wit strand, of appeltaart met slagroom.
  • ik zie dan dat plaatje voor me en voel of proef bij wijze van dat ik het eet of op het strand lig.
  • Ook weet ik nu dat je gedachten gewoon gedachten zijn.
  • En vaak niet eens van jou!
  • Ook helpt de vraag mij: ‘Heeft het zin om hier nu over na te denken?’, wat een verrassende uitkomst heeft vaak, want zo gauw je deze vraag stelt is de piekergedachte al weg!
  • Ga in de actie! Doe iets leuks, dans, zing, zet muziek op, ga kletsen met iemand op je werk, loop even een rondje in het park, zoek afleiding.
  • Ga opruimen of ramen lappen. Of koken! (verreweg mijn favoriet)

Nou, hopelijk heb je hier wat aan.

Veel succes!

Carro